Szarlotka z bezą i orzechową kruszonką

Kto z Was nie kocha rozchodzącego się po całym domu zapachu cynamonu? Kto potrafiłby przejść obojętnie obok ciepłego jeszcze ciasta z jabłkami, pachnącego niczym bajka, otulonego białą kołderką z bezy, pod chrupiącą, orzechową kruszonką?
Sądzę, że nieliczni.

Fit szarlotka

Fit szarlotka z bezą

Szarlotka od zawsze była moim ulubionym ciastem. Kiedy byłam mała, bardzo często piekłam ją razem z moją mamą i bratem.
Na urodziny, święta lub po prostu – bez żadnej okazji. Tak naprawdę każdy powód był dobry, żeby ją upiec.
Najczęściej połowa znikała krótko po upieczeniu, a druga połowa następnego dnia rano:)

Szarlotka kojarzy mi się z dzieciństwem. Myślę, że to właśnie dlatego jest dla mnie czymś tak ważnym i cudownym.
Przypomina mi chwile, kiedy czas nigdzie nie pędził, a największym zmartwieniem była brzydka pogoda i brak możliwości spędzenia czasu na świeżym powietrzu z najlepszą przyjaciółką…

Fit szarlotka z kruszonką

Dziś, mam dla Was przepis na przepyszną szarlotkę, w zdrowej wersji. Nie zawiera ona glutenu i cukru 🙂

Składniki (na blaszkę 18×7 cm)*:

Spód i kruszonka:
– 100 g płatków owsianych
– 3 łyżki mąki kokosowej
– 60 g erytrytolu (lub np. ksylitolu)
– 125 ml mleka kokosowego
– 3 łyżki masła orzechowego 100%
– 1 łyżka oleju kokosowego
– 1 łyżka cynamonu
– 1 łyżeczka wanilii
– 1/4 łyżeczki gałki muszkatołowej

Nadzienie:
– ok. 1 kg jabłek
– 2 łyżki erytrytolu
– 2 łyżki octu jabłkowego lub soku z cytryny
– 1 łyżka cynamonu

Beza:
– 3 białka jaj
– szczypta soli
– 30 g erytrytolu
– 1 łyżka skrobi ziemniaczanej lub budyniu waniliowego bez cukru

* na większą blaszkę muszę dopracować jeszcze proporcje 🙂

Przygotowanie:
Spód i kruszonka:
Nagrzej piekarnik na 180 stopni C.
Płatki owsiane zmiel na mąkę. Dodaj do nich pozostałe suche składniki i dokładnie wymieszaj. Mleko kokosowe połącz z masłem orzechowym i rozpuszczonym olejem kokosowym, dodaj do suchych składników i ponownie dokładnie wymieszaj całość. Podziel ciasto na dwie części.

składniki szarlotka

Wyłóż spód blaszki papierem do pieczenia. Połowę ciasta rozłóż na spodzie blachy tworząc spód szarlotki. Drugą połowę włóż na 15 min. do lodówki. Blaszkę wstaw do piekarnika i piecz ok. 15 min.

Ciasto szarlotka

Nadzienie:
W międzyczasie obierz jabłka i pokrój je na cienkie, małe plasterki. Podduś je na patelni z kilkoma łyżkami wody, octem, cynamonem i słodziwem przez ok. 5 min, co jakiś czas mieszając. Pozostaw do ostygnięcia.

Beza:
Oddziel białka od żółtek. Białka ubij ze szczyptą soli na sztywną pianę. Następnie cały czas ubijając powoli dodawaj erytrytol. Piana powinna zrobić się sztywniejsza i błyszcząca. Dodaj do niej skrobię i na wolnych obrotach miksera wymieszaj do połączenia składników.

Ciasto:
Na podpieczony spód wyłóż jabłka i rozłóż je równomiernie. Na nich rozsmaruj delikatnie bezę. Całość posyp kruszonką.
Ponownie włóż szarlotkę do piekarnika i piecz przez ok. godzinę.
Po upieczeniu pozostaw ciasto do ostygnięcia, a następnie włóż do lodówki na kilka godzin.

Fit szarlotka

Fit szarlotka z bezą

Fit szarlotka z bezą i kruszonką

Fit szarlotka

Fit szarlotka

Fit szarlotka z bezą i kruszonką

Smacznego 🙂

2017-12-10T09:52:14+00:00