Jarmuż z Chrupiącą Cieciorką, Batatem i Awokado

Naszła mnie ochota na sałatkę. Jakąś taką dobrą, kolorową, oryginalną, mającą w sobie same zdrowe składniki sprawiające, że mogłaby stać się ona pełnowartościowym posiłkiem.
A jako że moja miłość do jarmużu jest już powszechnie znana 🙂 , postanowiłam, że bazę mojej sałatki będzie stanowił ten oto właśnie zielony składnik – jarmuż. Cudowne warzywo.

jarmuż

Dlaczego warto pokochać jarmuż?

  • Zawiera wszystko co zdrowe, m.in. witaminy A, C, E, K, B1, wiele składników mineralnych takich jak sód, potas, wapń (posiada go więcej niż mleko!) , magnez, żelazo oraz związki bioaktywne takie jak karotenoidy (które mogą zapobiec rozwojowi chorób nowotworowych i układu krążenia) i sulforafan (o właściwościach antynowotworowych i przeciwzapalnych).
  • Usprawnia przemianę materii 🙂
  • Jest lekko strawny i niskokaloryczny (100 g. to jedynie 40 kcal!)
  • Dzięki zawartości wapnia jest dobry dla kości, a także wspomaga regulację ciśnienia tętniczego krwi
  • Zmniejsza ryzyko zachorowania na nowotwory płuc i przewodu pokarmowego
  • Obniża poziom złego cholesterolu
  • Korzystnie wpływa na wygląd skóry i włosów
  • Wspomaga pracę układu immunologicznego
  • Nadaje się do jedzenia na surowo, gotowania czy pieczenia 🙂
  • Stanowi świetną bazę zarówno dla sałatek jak i zielonych koktajli

Myślę, że udało mi się Was przekonać do spróbowania tego cudownego warzywa 🙂
Tak więc, miłego gotowania!

 

Składniki (na 2-4 porcje)

– 2 garści jarmużu
– 1 batat
– 1 szklanka ugotowanej cieciorki
– 1 czerwona cebula
– 1 awokado
– 2 łyżki oliwy z oliwek
– 2 łyżki soku z cyrtyny
– 4 łyżki tahini

– łyżeczka ostrej papryki
– pół łyżeczki kurkumy
– 3 łyżki granulowanego czosnku
– pół łyżeczki soli

– ocet balsamiczny

 

Przygotowanie:

Jarmuż dokładnie umyj, osusz ( możesz to zrobić używając np.
ręcznika papierowego lub czystej ściereczki 🙂 ) i przełóż go do dużej miski.

Batata obierz, umyj i pokrój w kostkę, a następnie ułóż kawałki na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia i wstaw do piekarnika rozgrzanego do 180 stopni na ok. 20 min. (do czasu, kiedy bataty będą miękkie w środku).

Na drugiej blaszce (również pokrytej papierem) rozłóż umytą wcześniej i pokrojoną na piórka cebulę. Wstaw ją do piekarnika na ok. 15 min. (do czasu lekkiego zarumienienia i doprowadzenia jej do miękkości).

Cieciorkę wsyp do osobnej miski, dodaj do niej oliwę, sok z cytryny oraz przyprawy i całość wymieszaj tak, aby ziarenka pokryły się czosnkową „panierką”. Następnie podobnie jak poprzednie warzywa rozsyp ją i rozprowadź równomiernie na blaszce pokrytej papierem do pieczenia.

Przyprawy, które zostaną w misce również przesyp do cieciorki i wstaw blachę na 5-10 min. do rozgrzanego piekarnika, aby ciecierzyca stała się lekko chrupiąca.

Awokado obierz, wyjmij pestkę i pokrój na cieniutkie plasterki. Skrop je sokiem z cytryny i przełóż do miski z jarmużem.

Gdy warzywa z piekarnika będą już gotowe, również przesyp je do miski, dodaj tahini, a następnie całość delikatnie wymieszaj.

Tuż przed podaniem (po przełożeniu porcji na osobny talerzyk/miskę) skrop sałatkę octem balsamicznym.

sałatka

Smacznego! 🙂

2017-11-18T22:58:37+00:00