Chleb gryczany bezglutenowy

Dziś mamy dla Was przepis na bardzo zdrowy, bezglutenowy, przepyszny chleb. Z chrupiącą skórką i mięciutkim wnętrzem.
Idealny na śniadanie, przekąskę czy jako dodatek do zupy 🙂 Zadowoli zarówno osoby z nietolerancją glutenu, jak i wszystkich glutenożerców 🙂

Chleb gryczany powstaje z namoczonej kaszy gryczanej, która staje się jeszcze lepiej przyswajalna dla organizmu i niesie w sobie mnóstwo witamin i składników odżywczych. Koniecznie spróbujcie!

Składniki:

Chleb gryczany bezglutenowy

– 500 g kaszy gryczanej niepalonej
– 650 ml wody + więcej do podlania
– 2 łyżki soli himalajskiej
– olej kokosowy (lub inny) do wysmarowania blaszki
– 1 łyżka dowolnej mąki bezglutenowej do obsypania blaszki

Opcjonalnie (polecam dodać któreś składniki):
– kilka suszonych, posiekanych pomidorów
– 50 g siemienia lnianego
– 50 g pestek słonecznika
– 50 g pestek dyni
– czarnuszka/kminek/zioła prowansalskie – do posypania

Przygotowanie:
1. Chleb gryczany najlepiej zacząć przygotowywać wieczorem. W tym celu kaszę gryczaną dokładnie opłucz w sitku pod bieżącą wodą. Przesyp ją do dużej miski lub garnka, zalej wodą (650 ml) i pozostaw na noc w temperaturze pokojowej.

2. Rano wymieszaj kaszę drewnianą łyżką, dolej trochę wody (tak, aby kasza znajdowała się pod cienką warstwą wody) i odstaw na 24 godziny (mieszając 2-3 razy, dolewając wody w miarę potrzeby).

3. Sprawdź poziom wody (powinna być to cieniutka warstwa nad poziomem ziaren – w przeciwnym razie z chleba zrobi się zakalec). Nadmiar wody odlej, a do namoczonej kaszy dodaj sól i przyprawy. Zmiksuj całość, do konsystencji gęstej śmietany/budyniu. Dodaj nasiona/pomidory suszone i ulubione dodatki.
Do wysmarowanej wcześniej olejem i wysypanej mąką foremki wylej ciasto, przykryj wilgotną ściereczką i odstaw do zimnego piekarnika na cały dzień.

4. Wieczorem nagrzej piekarnik na 180 stopni C. Piecz chlebek ok. 60 minut (do suchego patyczka). Po upieczeniu pozostaw chleb przykryty ściereczką do ostygnięcia.

5. Rano ciesz się kromką pysznego, świeżego chleba z chrupiącą skórką.
Chleb gryczany możesz przechowywać przez kilka dni w suchym miejscu (chlebaku, torebce papierowej lub przykryty ściereczką).
Najlepiej smakuje w postaci cienkich grzanek z ulubionym smarowidłem (hummus/guacamole/miód) w towarzystwie świeżych warzyw/kiełków lub owoców.

Smacznego!

Chleb gryczany bezglutenowy

Chleb gryczany bezglutenowy

Chleb gryczany bezglutenowy

2018-01-15T08:14:41+00:00