Burgery z buraka i kaszy jaglanej

Są ludzie, dla których hasło ‚wegańskie burgery’ nie brzmi przekonująco. Ale są tez tacy, którzy spróbowaliby każdej, nawet najbardziej zaskakującej roślinnej kombinacji, jeśli byłaby podana w formie okrągłych, apetycznych kotlecików.

burgery
Osobiście utożsamiam się z drugą grupą – uwielbiam wszystkie wegańskie eksperymenty. Dlatego dzisiaj mam dla Was przepis na pyszne burgery z buraka i kaszy jaglanej. Najlepiej smakują zamknięte w bułeczce orkiszowej, z dodatkiem klasycznego hummusu, jarmużu i pieczonej papryki.
Niestety często zdarza się, że znikają z blachy zanim zdążę chociażby wyjąć pozostałe składniki z lodówki…

burgery
Uwaga,
jeśli podajecie je na obiad, pamiętajcie o dodaniu białka w dowolnej postaci – kotlety same w sobie nie będą w pełni wartościowym posiłkiem.
W wersji wegańskiej świetnie komponuje się z nimi wspomniany przeze mnie klasyczny hummus, natomiast w wersji wegetariańskiej można poszaleć z dodatkiem rożnego rodzaju serów – polecam grecką fetę lub dojrzewający ser kozi.

burgery
Dodatki do burgerów to każdego sprawa indywidualna, wiec podam jedynie kilka moich propozycji.
Składniki można dowolnie łączyć i zmieniać, aby odkryć własny przepis na ulubionego burgera ☺️ Warto natomiast zadbać, aby znalazły się w nim składniki z każdej wymienionej przeze mnie grupy – wówczas będziemy mieć pewność, ze nasz burger jest w pełni wartościowy.

  • Białko: klasyczny hummus, pasta z białej fasoli, ser feta, dojrzewający ser kozi, ser kozi miękki
  • Węglowodany: dowolne pieczywo (2 kromki) lub bułka (niekoniecznie pszenna!) – lekko podpieczone w piekarniku lub tosterze
  • Tłuszcz: dowolne orzechy i pestki, oliwa, olej lniany, olej z orzechów laskowych (warto posmarować pieczywo kilkoma kroplami dowolnego oleju)
  • Warzywa: pieczony bakłażan, pieczona papryka, pieczony batat, pomidorki cherry, awokado, jarmuż, rukola, szpinak, roszponka, sałata lodowa
  • Pozostałe dodatki: posiekana natka pietruszki, świeżo mielony pieprz, bazylia, musztarda Dijon.

Składniki:
– 3 ugotowane buraki
– pół szklanki prażonych pestek słonecznika
– 100 g kaszy jaglanej
– 1/5 szklanki oleju kokosowego lub rzepakowego
– cebula
– sól
– pieprz świeżo mielony
– odrobina chilli
– pół pęczka natki pietruszki

Kaszę płuczemy i wstawiamy do gotowania. W tym czasie siekamy pietruszkę, kroimy cebulę (drobno!) i ścieramy buraki na tarce o grubych oczkach. W misce mieszamy je z uprażonymi pestkami słonecznika, pietruszką, cebulą i przyprawami. Dodajemy ugotowaną kaszę i olej. Całość bardzo dokładnie mieszamy. Nagrzewamy piekarnik do 200 stopni C i wykładamy blachę papierem do pieczenia. Formujemy kotleciki, starając się, żeby nie były za cienkie – wówczas przypalą się po bokach. Następnie wstawiamy blachę do piekarnika i z niecierpliwością czekamy 30 minut, aż będą gotowe.

Wskazówki:
Burgery najlepiej pieką się w piekarniku nastawionym na grzanie góra – dół, bez termoobiegu.
Jeśli używasz oleju kokosowego, przed dodaniem go do miski z burakami warto go roztopić. Kiedy będzie miał płynną konsystencję, zdecydowanie łatwiej będzie wymieszać go z resztą składników.

Smacznego!
burgery
burgery

P.S. Wszystkie zdjęcia przedstawiają burgery przed upieczeniem. Po upieczeniu będą wyglądały inaczej 😉

2017-11-18T22:53:59+00:00