Brownie z batatów z kremem kokosowym i borówkami

Czekolada… Kto nie kocha czekolady? 🙂
Ciężko znaleźć na świecie człowieka (choć podobno tacy się zdarzają), który z ręką na sercu przysięgnie, że nie kręci go nic co czekoladowe.

To, że czekolada (a właściwie kakao w niej zawarte) poprawia nastrój, udowodniono nawet naukowo.
Właściwości zdrowotne tych małych, brązowych ziaren docenili już Majowie i Aztekowie, a napój przyrządzany na bazie proszku z nasion owoców kakaowca był przez nich nazywany napojem bogów.

brownie

Surowe kakao ma w sobie moc minerałów. To najlepsze na świecie źródło magnezu, chromu, czy dobrze przyswajalnego przez organizm wapnia.
Posiada również duże ilości żelaza, manganu, cynku i miedzi.
Ziarna kakaowca zawierają też antyoksydanty (przeciwutleniacze), głównie flawonoidy, czyli naturalnie występujące w roślinie kakaowca substancje bioaktywne. To dzięki nim kakao ma bardzo silne działanie antyoksydacyjne, może zapobiec m.in. chorobom układu krążenia i zapewnia dłuższą młodość.
Tajemnicze nazwy z pewnością mogą przestraszyć niejedną osobę, a dla innych będą one niezrozumiałe. Już tłumaczę 🙂

W skrócie – flawonoidy wspomagają naturalne mechanizmy ochronne człowieka. Unieszkodliwiają one wolne rodniki (o których z pewnością będę jeszcze pisała) krążące sobie wesoło po ludzkim organizmie i uszkadzające wszystko co napotkają na swojej drodze (ściany komórek, białka, geny itd.). Proces ten przyczynia się niestety do przyspieszania procesu starzenia się i rozwoju wielu chorób.

brownie
Podsumowując, kakao zawiera mnóstwo minerałów, antyoksydanty i witaminy takie jak A, B i E.  Działa antynowotworowo, chroni pamięć, poprawia humor i koncentrację, opóźnia starzenie, działa przeciwzapalnie, nawilżająco i tonizująco. Mniam!

Pamiętaj jednak, że to właśnie kakao (w dodatku to surowe, czyli wytwarzane  z tłoczonych na zimno, nieprażonych ziaren kakaowca), a nie sama w sobie czekolada posiada większość powyższych właściwości 🙂

brownie

Brownie z batatów, o których właściwościach pisałam TUTAJ powstało w przypływie chęci zrobienia jakiegoś dobrego ciasta niespodzianki dla mojej cioci. W szafce leżały bataty i kakao, w lodówce chłodziło się mleko kokosowe i aż się prosiło o zrobienie z niego pysznego, kokosowego kremu. I się udało! 🙂

Mocno czekoladowe, rozpływające się w ustach ciasto z owocową nutą i pysznym, kokosowym kremem.

Składniki na brownie:
– 2 duże bataty (ok. 500 g)
– Pół średniego awokado (70 g)
– 4 łyżki wiórków kokosowych (40 g)
– pół szklanki startych migdałów (55 g)
– 5 łyżek kakao (50 g)
– 4 łyżki płatków owsianych (40 g)
– łyżka nasion chia
– 5 łyżek erytrytolu (lub np. stewii/ksylitolu/cukru kokosowego)
– 3 daktyle medjool*
– 1 jajko
– 20 g odżywki białkowej waniliowej (słodzonej stewią) – opcjonalnie
– 2 łyżeczki ekstratu waniliowego bez cukru, lub 2 łyżeczki wanilii
– 1 łyżeczka cynamonu
– garść borówek (opcjonalnie)

*Daktyle medjool możesz zastąpić zwykłymi, suszonymi daktylami (wtedy dodaj ok. 6 sztuk).
Możesz również zastąpić je np. erytrytolem – 3 łyżki ( w celu odchudzenia ciasta i zmniejszenia ilości cukrów prostych)

Składniki na krem kokosowy:
– twarda część schłodzonego (conajmniej 24 h w lodówce) mleczka kokosowego
– 4 łyżki wiórków kokosowych
– 4 łyżki słodziwa
– 1 łyżeczka wanilii

Przygotowanie ciasta:
Bataty obierz, umyj i pokrój na małe kawałki, a następnie piecz je w temperaturze 200 stopni do miękkości (ok. 20 min). Po tym czasie nie wyłączaj piekarnika, zmniejsz jedynie temperaturę do 180 stopni 🙂 Przygotuj „jajko chia” – zalej 1 łyżkę nasion 4 łyżkami wody i odstaw na około 5-10 minut. Płatki owsiane zmiel na mąkę. Do dużej miski wsyp upieczone bataty, dodaj pozostałe składniki (oprócz borówek) i całość zmiel na gładką masę. Przelej ją do formy (moja miała średnicę ), na wierzchu ułóż borówki (lekko „wgniatając” je palcem, aby nie wystawały zbytnio nad powierzchnię) i piecz około 40 minut.

brownie

brownie

Przgotowanie kremu:
Wyjmij z puszki twardą część schłodzonego mleczka kokosowego i zmiksuj ją z pozostałymi składnikami 🙂 Następnie pokryj nim brownie i udekoruj wedle uznania 🙂

brownie
A teraz coś dla tych, którzy lubią znać dokładny rozkład makroskładników 🙂

Ciasto podzieliłam na 14 części.
1 kawałek bez kremu to około : 119 kcal, 5g białka, 5,2g tłuszczu (w tym 1,2 g nasyconych kwasów tłuszczowych), 19,2 g węglowodanów (w tym 5,8 g cukrów prostych) i 4,1 g błonnika.
1 kawałek z kremem to około 180 kcal – w tym o 5 g tłuszczu więcej 🙂

Dla porównania – jeden kawałek tradycyjnego brownie to ok. 400 – 700 kcal, a w tym prawie sam cukier i tłuszcz 🙂
Jak widać, ciasto świetnie nadaje się również dla osób na diecie 🙂

Smacznego!brownie

brownie

2017-11-18T22:53:49+00:00