Bezglutenowe kotleciki z batatów z dyniowym puree

Znowu batat :)) Ostatnio ciągle mam ochotę na to pyszne i zdrowe warzywo.
Był już chlebek, babeczki, była sałatka z batatem a dziś… Batat w formie kotlecików.
Kotleciki są wegetariańskie ale mogą być również wegańskie, jeżeli zamiast jajka dodamy 1 łyżkę siemienia lnianego/nasion chia namoczonych przez kilka minut w 3 łyżkach gorącej wody.

kotleciki z batatów

Do przygotowania kotlecików użyłam mąki z pestek dyni. Ma ona delikatny, zielonkawy kolor i wiele witamin m.in. z grupy B- B1,B2 oraz PP i witaminę C. W porównaniu do zwykłej mąki pszennej ma niemal 8 razy mniej węglowodanów i prawie 4 razy więcej białka! Ponadto zawiera duże ilości błonnika, żelaza, wapnia, fosforu oraz magnezu. Mąka dyniowa (podobnie jak pestki dyni) pomocna jest w walce z trądzikiem, wypadaniem włosów, problemami jelit i nadciśnieniem. Zawarta w pestkach dyni kukurbitacyna pomaga również w walce z pasożytami.
Kotleciki wychodzą nieco słodkawe, dlatego według mnie doskonale komponują się z delikatnym puree z dyni.

 

 

 

Czas przygotowania: około 1 godz.

 

Składniki na 15 dużych (ok. 30 małych) kotletów:

– 2 bataty
– Ok. 300 g. (1.5 szklanki) nieugotowanej, zielonej soczewicy
– 1 jajko lub jego zamiennik
– Pół kubka mąki dyniowej + ¼ kubka mąki dyniowej do obtoczenia kotlecików
– Pół kubka płatków owsianych (można użyć bezglutenowych)
– Pół kubka pestek słonecznika
– 1 cebula
– 3 ząbki czosnku
– Łyżka oleju kokosowego
– Garść posiekanej natki z pietruszki
– Pół łyżeczki curry
– Pół łyżeczki słodkiej papryki
– Łyżeczka suszonej bazylii
– Sól morska do smaku

 

 

Przygotowanie:

Soczewicę namocz przez 1-2 godz., a następnie ugotuj ją według przepisu na opakowaniu. Po ugotowaniu wysyp ją na drobne sitko i odcedź, aby pozbyć się resztek wody. Następnie pozostaw ją na ok. 20 min. do ostygnięcia.
Bataty obierz, dokładnie umyj, pokrój na kawałki i gotuj na parze przez ok. 15 minut. Dokładnie je odsącz i również pozostaw je na kilkanaście minut do wystygnięcia.
Do dużej miski lub garnka wsyp ostudzoną soczewicę i bataty, pół kubka mąki dyniowej, płatki owsiane i przyprawy. Całość zmiksuj do uzyskania jednolitej konsystencji. Dosól do smaku.
Wbij jedno jajko i dodaj olej kokosowy, a następnie ponownie zmiksuj masę.
Cebulę pokrój w drobną kostkę, a czosnek posiekaj i duś przez ok. 3 minuty w osobnym garnku w odrobinie wody. Podduszoną cebulkę z czosnkiem przełóż do miski z resztą składników. Dodaj pestki słonecznika, garść posiekanej natki pietruszki i dokładnie wymieszaj.

Formuj kotleciki obtaczając je w mące z pestek dyni i smaż na patelni bez tłuszczu po ok. 2-3 minuty z każdej strony.

Uwaga! Jeżeli masa wyjdzie zbyt rzadka i kotleciki nie będą chciały się formować postępuj zgodnie z instrukcją smażenia, którą znajdziesz TUTAJ.

Po usmażeniu kotlecików, poczekaj aż ostygną i włóż je na kilka godzin do lodówki.
Są one idealne jako posiłek do lunchboxa, jednak ja – kiedy je usmażę – zajadam się nimi na śniadanie, obiad i kolacje 🙂 W rezultacie starczają na góra 2 dni 😀

kotleciki

kotleciki z batata

 

Składniki na puree z dyni (1-2 porcje)

– Kilka niewielkich kawałków dyni
– Łyżka jogurtu naturalnego (opcjonalnie)
– Pół łyżeczki ostrej papryki.

 

Przygotowanie:

Kawałki dyni ugotuj na parze lub upiecz i zmiksuj z pozostałą resztą składników, do uzyskania dyniowego kremu 🙂
Puree podawaj z kotlecikami, smaruj nim kanapki, dodawaj do makaronu lub zajadaj jako samodzielną przekąskę 🙂

puree z dyni

lunchbox

Smacznego!

2017-11-18T23:01:51+00:00